Přeskočit na hlavní obsah

Učící úterý: Jak správně meditovat část 1.

Cílem meditace je zklidnit svou mysl, soustředit se a hlavně dosáhnout vyšší úrovně vědomí a vnitřního míru. Meditovat můžete opravdu kdekoliv a kdekoliv.
Tento článek vám ukáže, jak se na meditaci připravit. Nejdůležitější je být trpělivý a vytrvat, protože všechno má svůj čas a nikdy se nic nenaučíme během pár vteřin.

Příprava na meditaci

1. Najít si klidné prostředí
Meditovat byste měli na klidném a mírumilovném místě, abyste se zaměřili pouze na svou meditaci. Najděte si místo, kde vás nikdo a nic nevyruší během celé meditace, ať už je její doba jakákoliv. K meditaci nepotřebujete velký prostor, jde především o to, abyste byli sami.



Pokud jste nováčci, vyhněte se vnějšímu rozptýlení jako je televize, telefony, počítače a další rušivé věci. Pokud si chcete pustit hudbu, vyberte nějakou klidnou a jemnou, aby nenarušila vaše soustředění. Tady je pár tipů:
Meditation Relaxation Music
Relaxing Music for Yoga
Positive Energy Music
Reiki Zen Meditation
Relax Mind Body

Při meditaci nemusí být úplně hrobové ticho, například sekání trávníku nebo štěkot sousedova psa, by vás neměl rušit. Buďte si těchto zvuků vědomi, ale nedovolte jim, aby ovládaly vaše myšlenky. To je důležitou součástí úspěšné meditace.

Spousta lidí si vybírá klidné místo venku, ať už na zahradě nebo v nějakém lese či parku.

2. Pohodlné oblečení
Je těžké se uvolnit, když vás svírá oblečení. Všechno vás v obepnutém oblečení tlačí a to není správně. Zvolte si pohodlné a volné oblečení a vyzujte si boty.
Pokud chcete meditovat na chladném místě, raději se více oblečte (mikinu/svetr). Začne vám být zima, budete na to myslet a meditace se vám nepodaří.

3. Délka meditace
Než začnete, rozhodněte se, jak dlouho chcete meditovat. Začátečníci mohou začít i u 5 minutách jednou denně a pomalu a postupně rozšiřovat na dobu 20 minut 2x denně i víc.
Meditovat byste měli každý den ve stejnou dobu (+-). Snažte se tedy dodržovat zhruba stejný čas a zařaďte si ji do svého denního plánu.

Pokud máte ze začátku pocit, že to nefunguje, rozhodněte to nevzdávejte! Vždy chvíli trvá, než v něčem začnete být dobří -v čemkoli.
Měli byste si hlídat čas meditace, ale rozhodně se neustále nedívejte na hodinky. Nastavte si třeba budík, který vám oznámí, že čas vypršel. Čas si můžete měnit i podle něčeho jiného.

4. Protáhnutí
Tím, že po dobu meditace sedíte na jednom místě, měli byste předejít napětí svalů. Když se trochu protáhnete, budete se moci lépe uvolnit a připravit tělo i mysl na meditaci.

Protáhněte si krk i záda. Nohy a vnitřní stehna - pokud chcete meditovat v pozici lotosového listu.

Usaďte se pohodlně - je to velmi důležité. Nejdůležitější je si najít dobrou polohu. Klasicky se sedí na polštářku na zemi v pozici lotosového listu. Pokud ale nemáte silné a flexibilní nohy, boky a bedra začnete se krčit v páteřní oblasti, zvolte proto jinou polohu, při níž budete sedět rovně a vyrovnaně.

Můžete si také překřížit nohy, sednout si na židli nebo použít meditační lavici. Musíte mít pánev předsunutou tak, abyste měli páteř v jedné rovině s pánevními kostmi. Sedněte si na přední stranu tlustého polštáře. Meditační lavice mají většinou nakloněné sezení.

Je důležité, abyste se cítili pohodlně, uvolněně a abyste měli vyrovnaný trup tak, aby vaše páteř držela celou váhu od pasu nahoru.

Vysuňte pánev dopředu. Potom začnete od pasu skládat postupně obratle páteře tak, aby držely celou váhu trupu, krku a hlavy. Kdykoli pocítíte napětí ve svalech, uvolněte se. Pokud se nemůžete uvolnit, aniž byste se hrbili, zkontrolujte si držení těla a snažte se najít způsob, jak danou oblast uvolnit.

Ruce klasicky můžete mít položené v klíně dlaněmi vzhůru, pravou ruku položenou přes levou. Můžete si je ale položit i na kolena nebo je nechat viset volně u těla.

5. Zavřít oči
Meditovat můžete s otevřenýma i zavřenýma očima, ale začátečníci by měli nejdříve mít oči zavřené. Zbaví se tím vizuálních podnětů a nenechají se tak snadno rozptýlit.
Jakmile budete zvyklí meditovat, můžete zkusit oči otevřít. Pro ty, kteří často při tom usínají je to rozhodně výhodou.
Když máte oči otevření, snažte se je mít "jemné" - nezaostřené na nic konkrétního. Neměli byste být ani ve stavu transu. Cílem je být uvolněný a bdělý.

Mějte se v lásce,

Komentáře

  1. Mně s meditací pomáhá aplikace Calm, která umožňuje meditovat i s instrukcemi, či bez, nebo je tam třeba i takzvaná sleep meditation, kterou jsem, mimochodem, nikdy nedoposlouchala do konce. Aplikace je v angličtině, ale mně moc pomáhá. :)

    AESTHETICxKAT

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aplikaci Calm neznám, ale vím, že existuje i webová stránka Calm. Nijak jsem ji sice nestudovala, ale mám dojem, že se tam dá jen pustit hudba.
      Kouknu se i na tu aplikaci, děkuji za tip! :)

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

RECENZE: Aussie - Šampon Miracle Shine

Šampon od Aussie - Miracle Shine obsahuje perlový prášek, ten by měl způsobit lesk vlasů, a australský ženšen, který má vlasy posílit a dodat jim energii. 

Kryštof - Srdcebeat

Dnes se spousta lidí konečně dočkalo nového CD kapely Kryštof. Nové album nese název Srdcebeat. Jedno z nejvíce žádaných cd se dnes začalo prodávat v T-mobile prodejnách.
Pakliže máte rádi Kryštofy a nemáte cd (či přemýšlíte o koupi), koukněte se níže. :)

INSPIRACE: Ofina

Před dvěma lety jsem ofinu ostříhanou měla, nechodila jsem ji průběžně zkracovat do stejného tvaru, a tak mi za ty dva roky dorostla na stejnou délku mých vlasů. Ještě ke konci starého roku (2016) jsem si ji nechala ostříhat znovu, možná, že jsem ji chtěla trošičku jinak, ale zatím jsem docela spokojená. Jen musím přiznat, že je to opravdu pracnější s ní než bez ní.